U Rudej - fitnessowo-lifestylowy blog

Jak zdrowo schudnąć? Rzecz o zapotrzebowaniu kalorycznym

Mój poprzedni post dotyczył zdrowego odchudzania. Zdrowego, czyli takiego, po którym nie spotka nas efekt jo-jo, o którym już pisałam. Jeżeli chcesz zdrowo schudnąć, licz się z tym, że będziesz musiał/a pilnować swojego zapotrzebowania kalorycznego (chociaż schudnąć udaje się tym, którzy po prostu zdrowo jedzą – ale pamiętaj, że nawet zdrowo jedząc można przytyć!). Najlepiej zaopatrz się w jakiś program (polecam dietę i trening lub fitatu), który zrobi to za Ciebie, a także w wagę kuchenną (do kupienia nawet za 20-30 złotych). Gotowi? To zaczynamy!
 
Zapotrzebowanie kaloryczne
 
Różne programy i strony internetowe oferują nam wyliczenie zapotrzebowania za nas. Problem leży w tym, że są w miarę niedokładne. Jednym z dokładniejszych jest aplikacja, której sama używam, a także strona potreningu.pl. Warto jednak samemu wyliczyć swoje zapotrzebowanie. To łatwe! :)
 
Wzór dla kobiet: 655,1 + [(9,563 x masa ciała w kg) + (1,85 x wzrost w cm) – (4,676 x wiek w latach)] = zapotrzebowanie kaloryczne*
Wzór dla mężczyzn: 665,1 + [(13,75 x waga w kg) + (5,003 x wzrost w cm) – (6,775 x wiek w latach)] = zapotrzebowanie kaloryczne*
 
Wynik, który otrzymaliśmy, mnożymy przez kolejną wartość. Jest to wartość naszej aktywności fizycznej.
1,2 – mała aktywność fizyczna
1,4 – umiarkowana aktywność fizyczna
1,6 – duża aktywność fizyczna
1,9 – bardzo duża aktywność fizyczna
 
Macie już wyliczone swoje zapotrzebowanie kaloryczne przy ilości treningów? Super! Teraz, żeby schudnąć zdrowo, musicie odjąć od ostatniego wyniku około 400 kalorii. W ten sposób wylicza się zapotrzebowanie kaloryczne na diecie redukcyjnej.
 
O powrocie z diety redukcyjnej napiszę niebawem. Nie wolno z diety redukcyjnej wracać tak o do naszego normalnego odżywiania zbyt gwałtownie. Pamiętajcie – innych oszukacie, program oszukacie, ale swojego ciała nie ;) Bądźmy z nim szczerzy, a odwdzięczy nam się dziesięciokrotnie :)
 
 
_________
*Czyli ilość kalorii, jakiej organizm potrzebuje w stanie SPOCZYNKU do przeżycia.
Źródło zdjęcia: https://unsplash.com/search/sport?photo=teFFAcYz74s, autor: William Iven